Running Gadget

Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik van hardlopen maar daarnaast ook van technologische snufjes hou. En wat is er nou mooier als deze twee te combineren zijn. Sinds 2005 ben ik al in het bezit van een hardloop horloge die uitgerust is met een GPS en dus werkelijke afstanden, snelheden en routes registreert, weergeeft en ook nog eens uit te lezen is via de PC.

Mijn eerste GPS hardloop horloge was de Garmin Forerunner 301. Een prima horloge en ach ietwat aan de grote kant en soms in het bos was hij even het contact kwijt maar voldeed wel aan mijn behoeften.

Langzaam werd de GPS horloge populairder en steeds meer hardloopfobisten rustte zich uit met een dergelijk horloge. Garmin beantwoordde deze behoefte met een nieuw modelletje, de Garmin Forerunner 305. Net weer iets kleiner, iets beter ontvangst, echt ik kon zijn aantrekkingskracht niet weerstaan. Nu ik hem alweer zo’n twee jaar in gebruik heb moet ik concluderen dat het verschil maar marginaal is.

 

Als ik nu om mij heen kijk zie ik weer een nieuw model van Garmin de Forerunner 610. Nu met touchscreen en natuurlijk weer iets beter en iets kleiner. Sterker nog het lijkt wel een ‘gewoon’ horloge. Ik kan niet ontkennen dat ik hierdoor wel weer de behoefte voel en de rechtvaardiging zoek om hem aan te schaffen.

 

 

Maar bovenstaande reeks beperkt zich enkel tot het merk Garmin. Misschien zijn er inmiddels wel betere alternatieven zoals die van Nike of Suunto. Een outsider is de Motoactv van Motorola die naast alle hardloop gerelateerde functies ook nog eens een mp3-speler bevat.

 

En smartphones dan? Die zijn meestal ook uitgerust met een GPS. Inmiddels is er ook een keur aan ‘apps’ te downloaden al dan niet gratis. Zelf heb ik ‘Looptijden.nl’ en ‘Runkeeper’ uitgeprobeerd, maar mijn voorkeur heeft het niet. Ze zijn zwaar aan de arm en bovenal onnauwkeurig. Op de Singelloop van Utrecht klokte mijn iPhone met ‘Looptijden.nl’ zowaar 11km af in plaats van 10.

Over Ramses Sloeserwij

Visionairy on Security ● Cybercrime ● Architecture ● Identity & Access Management ● Compliance ● Risk Management ● Governance ● Mobile Security ● Technical Infrastructure
Dit bericht werd geplaatst in Gadgets en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

