Opkomst en ondergang van Microsoft

Microsoft heeft vandaag Windows 8 gepubliceerd. Geen icoontjes op een desktop maar tiles op een bureaublad. Vernieuwend???

Ik heb mij er altijd werkelijk over verbaasd hoe Microsoft het toch altijd weer klaar speelt dat op het moment dat ze het goud in handen hebben het gewoon laten glippen. Voorbeeldje: zeventien jaar geleden hadden ze een fraai besturingsysteem voor de PDA en Smartphone (Windows CE). Een marktaandeel van misschien wel boven de 90% maar de vernieuwingen / verbeteringen lieten zo lang op zich wachten dat de concurrentie ze links en rechts inhaalde. Een ander voorbeeld: Windows Media Center Edition werd al in 2003 meegeleverd, ver zijn tijd voorbij. Maar ook hier weer, Microsoft deed er weer vrijwel niets mee. Ook hadden ze al in 2003 de Windows XP Tablet PC Edition, een besturingssysteem voor tablets. Wat hebben ze al die tijd gedaan. En nu komen ze ook met tablets, alleen 10 jaar te laat. Nee, Microsoft is blijkbaar drukker met haar marketing en licentiestructuur dan met het doorontwikkelen van haar innovaties.

In mijn loopbaan heb ik zowel Bill Gates als Steve Ballmer eens life mogen meemaken. En ik moet zeggen dat deze twee leiders werkelijk elkaars opponent zijn. Bill Gates kwam bij mij over als een geschoolde enigszins timide manager, gekleed in een degelijk maar saai pak. Had duidelijk een visie en deelde die met iedereen. Steve Ballmer daarentegen moest het meer hebben van zijn performance. Hij stuiterde letterlijk van links naar rechts over het podium en deed zijn best om het publiek te enthousiasmeren. Wat niet moeilijk was omdat het merendeel van het publiek werkzaam bij hetzelfde bedrijf. De amerikanen lieten zich letterlijk helemaal gaan. Ook bij de Nederlandse Microsoft medewerkers hoorde ik zo nu en dan een gilletje. Op het moment dat Steve liet zien dat in de nieuwe versie van Excel een cel een kleur kan krijgen afhankelijk van zijn waarde, ging het publiek helemaal uit hun dak. Voor mij was dat het moment om weg te lopen. Zoveel respect ik had voor Bill, zo teleurgesteld was ik in de nieuwe leider. Tussen de coulissen werd het mij duidelijk, ik ben getuige geweest van het hoogtepunt van Microsoft. De weg naar de ondergang is misschien nog lang maar onherroepelijk.

Where is Bill when they needed him most.

Over Ramses Sloeserwij

Visionairy on Security ● Cybercrime ● Cyberwar ● Architecture ● Identity & Access Management ● Compliance ● Risk Management ● Governance ● Mobile Security
Dit bericht werd geplaatst in IT Overall en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Opkomst en ondergang van Microsoft

  1. Ron Beekes zegt:

    Hoi Ramses,

    Helemaal eens!!!!!!!!

    Ron Beekes

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.