Google Glass versus Privacy

Het zal niemand ontgaan zijn dat Google hard werkt aan de nieuwe wannahave voor de consument, de Google Glass. Het product zal een totaal nieuwe standaard in de maatschappij gaan zetten zoals Apple dat deed met haar iPhone en iPad. Maar misschien nog wel belangrijker het zal ook onze privacy beleving ingrijpend veranderen (zie ook Erosie van privacy). Google is zich hier zeker van bewust en sterker nog ik denk dat Google haar marketing campagne hierop zal aanpassen.

Elke smartphone bevat een camera welke direct gekoppeld is met een social media maar om hem te kunnen gebruiken zullen handelingen het gebruik direct verraden en zal bij onwenselijkheid de persoon in kwestie direct ingrijpen. Dit is anders met de Google Glass, de gefilmde persoon heeft immers niet meer in de gaten of hij wel of niet gefilmd wordt. Natuurlijk zal de Google de Glass uitrusten met een rood lampje die haar activiteit verraad maar die is zo onbruikbaar gemaakt. Ik voorspel dat het dragen van Glasses in verschillende gelegenheden op termijn verboden zal gaan worden.

Naast dat Google meer tijd nog heeft om het apparaat productie rijp te maken, heeft het daarom ook meer tijd nodig om de privacy beleving van de maatschappij hierop aan te passen.

Advertenties

Over Ramses Sloeserwij

Visionairy on Security ● Cybercrime ● Architecture ● Identity & Access Management ● Compliance ● Risk Management ● Governance ● Mobile Security ● Technical Infrastructure
Dit bericht werd geplaatst in Gadgets, New Technology en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s