The Google Glass Myth

Google-Glass-2

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Google enorm worstelt met haar product. Ze beseffen dat ze goud in handen hebben en een nieuwe standaard in de maatschappij zullen zetten maar aan de andere kant realiseren zij zich ook dat de functionaliteit nog absoluut te kort schiet, om maar te zwijgen over het privacy vraagstuk wat nog flink in de weg kan zitten.

Als ik kijk naar de specificaties zijn deze in mijn ogen niet revolutionair te noemen. Ook de functionaliteit die Google presenteert op haar website vind ik maar teleurstellend. Speculaties over toekomstige mogelijkheden maken hem pas echt interessant. Maar uitgaande van dit alles en wetende dat de Google Glass zo rond de $1500 zal gaan kosten en dus even duur als een high-end laptop vraag ik mij werkelijk af wie er bereid is om deze smartphone in brilvorm wil kopen.

Ook heb ik zo mijn bedenkingen over de werking. De Google Glass is spraakgestuurd, dit zit ook op menig smartphone maar ik ken werkelijk niemand die het gebruikt, om maar te zwijgen over de noodzakelijke Engelse uitspraak. Het device is always-on, dan vraag ik mij af hoe lang gaat de batterij mee gaat. In een promo filmpje biedt de Google Glass navigatie voor wandelaars: welke app is dat dan en moet je door een eindeloze reeks geïnstalleerde apps heen bladeren? Augmented Reality is wel mogelijk maar de killer app is er nog niet. Nee Google heeft veel meer tijd nodig.

Door de Google Glass te verhullen in mysterie, zorgt Google ervoor dat potentiële kopers sneller tot aanschaf over gaan. Google doet zijn best om van de Google Glass een echte hype te maken zodat de adoptie het groot is. Om dit te bereiken worden onorthodoxe marketing maatregelen getroffen moeten worden. Zo liet Apple al eens een prototype van haar nieuwe iPhone 4 ‘per ongeluk’ in een bar liggen. Ook Google is deze techniek niet vreemd. Zo werd Alexander Klöpping bij het maken van een rapportage rond Silicon Valley en Google in het bijzonder ‘toevallig’ geconfronteerd met een voorbij fietsende Googlemedewerker met een Glasses op. Toen Alexander de cameraman vroeg of deze het kon filmen werd hem dat onmiddellijk verboden. De hype was een feit en Alexander was verkocht. Welkom to the new era of marketing Alexander.

Over Ramses Sloeserwij

Visionairy on Security ● Cybercrime ● Architecture ● Identity & Access Management ● Compliance ● Risk Management ● Governance ● Mobile Security ● Technical Infrastructure
Dit bericht werd geplaatst in Gadgets, IT Overall, New Technology en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

