PostNL email

PostNLAfgelopen donderdag belde mijn moeder mij over een emailbericht van PostNL. Iets over een pakketje op het postkantoor. Maar ze vertrouwde het niet helemaal want het was in zeer slecht Nederlands geschreven. Natuurlijk ging het hier om een actie van cybercriminelen die gewoon weer een nieuwe manier hebben ontdekt voor de verspreiding van hun kwaadaardige software (in dit geval Torrentlocker ransomware).

Fox-IT heeft deze aanval diepgaand onderzocht en komen tot de conclusie dat de cybercriminelen inmiddels al 257.393,45 euro hebben buit gemaakt. Aangezien elk slachtoffer zo’n 1.32 bitcoins (ongeveer 400 euro) moet betalen, zijn er 653 slachtoffers geweest die betaald hebben. Fox-IT heeft ook ontdekt dat zeker 4180 slachtoffers besmet zijn geraakt. Als deze allemaal betalen verdienen de cybercriminelen zo’n 1.6 miljoen euro. Big business dus.

Ik vraag mij nu af wat er was gebeurd als de email in goed Nederlands was opgesteld. Ik vrees dat een veelvoud aan onschuldige burgers de dupe waren geworden van deze cyberaanval. Maar ik vrees ook dat dit niet lang op zich laat wachten.

postnl-fake(afbeelding afkomstig van Fox-IT)

Over Ramses Sloeserwij

Visionairy on Security ● Cybercrime ● Cyberwar ● Architecture ● Identity & Access Management ● Compliance ● Risk Management ● Governance ● Mobile Security
Dit bericht werd geplaatst in Security en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

